dimarts, 19 de juny del 2012

MINIPROJECTE -Miniactivitat 2.3-

Aquest treball es basa en la tercera activitat de la PAC 2 de l’assignatura de Noves tecnologies de la informació i de la comunicació a l’educació de la Universitat Oberta de Catalunya.

En aquesta activitat es presenta el disseny d’una projecte d’ensenyament-aprenentatge destinat per a l’alumnat de P5 de l’escola-institut Daniel Mangrané, en el qual les TIC tenen un paper fonamental. A més, al llarg del treball s’exposa una mapa conceptual en el qual es relacionen de manera molt visual i detallada els aspectes i factors que influeixen en aquest projecte, anomenat “Aprenem un poema”. Una vegada presentat el projecte i el mapa es dóna a conèixer l’avaluació, des del meu punt de vista, de l’aprenentatge aconseguit i l’avaluació tecnològica d’aquest disseny.

Per últim, destacar que en aquest apartat podeu trobar tant el disseny del projecte com mostres documentals i les activitats dissenyades per mi per tal de poder-ho portar a terme!

DISSENY DE L'ACTIVITAT

MAPA CONCEPTUAL

DESCRIPCIÓ DEL PROCÉS I MOSTRES DOCUMENTALS

Prèviament a l’aplicació del projecte hi ha un disseny de l’activitat. És en aquest punt on el docent exposa els objectius, continguts, àrees, capacitats, avaluació i metodologia utilitzada en l’activitat d’ensenyament-aprenentatge.

Com he tractat, anteriorment, en l’apartat de disseny del projecte aquest te una durada de 5 sessions de 45 minuts aproximadament, en les quals es porten a terme 8 activitats d’ensenyament-aprenentatge.

Seguidament presento el procés de cada una de les sessions.

Sessió 1:

En aquesta sessió vam portar a terme l’activitat 1 (Activació de coneixements previs i planificació. Parlar, escoltar, comprendre i conversar) i l’activitat 2 (Parlar, escoltar, repetir, conversar).

•A nivell de grup/classe es va fer una cerca sobre els coneixements previs que l’alumnat tenia referent a què es un poema. Per tal d’activar l’atenció i motivació de l’aprenent vaig escriure a la PDI la pregunta: Què és un poema? A partir d’aquesta qüestió es va obrir un debat sobre el que es aquest tipus de text literari. Una vegada acabat el debat, l’alumnat que volia va recitar poemes que coneixien. D’aquesta manera es van activar els coneixements previs per a poder reestructurar-los/modificar-los/ampliar-los amb els nous coneixements que aprendríem al llarg del projecte d’ensenyament-aprenentatge.

•Seguidament, vaig recitar el poema, fent l’entonació apropiada i facilitant la comprensió a l’aprenent amb ajuda de la gesticulació, i vam seleccionar el vocabulari nou (el que treballaríem al llarg del projecte).

•Vaig tornar a recitar el poema, però aquesta vegada amb l’ajuda del suport visual del poema (lamines seqüenciades per estrofes – lletra i dibuix-).

•Entre tots vam repetir el poema, mirant el suport visual. Primer recita jo l’estrofa i ells la repetien.

•Per tal de donar-li significat al vocabulari nou (seleccionat anteriorment) vam relacionar-lo ajudant-nos del suport visual (lamines). Es va obrir un debat sobre el que significava cada paraula nova.

•Es va fer grups col·laboratius de 3 o 4 alumnes, on cada un d’ells tenia una làmina (dibuix de cada estrofa) i ells, amb la guia de la mestra, tenien que posar-se en ordre per tal de què el poema estigui ordenat correctament.

•Seguidament, continuant amb els mateixos grups es van repartir els cartonets (en lletra de pal i lligada) de les estrofes. Ara cada grup tenia que llegir el seu cartonet, saber en quin ordre estava en el poema i sortir davant de tots per a recitar quan li toques.

•De manera individual, es van repartir les làmines i els cartonets i ells tenien que adjuntar-se si coincidia la lletra del poema que tenia un amb el dibuix que tenia l’altre. Després recitaven la estrofa els dos junts.

Sessió 2:

En aquesta sessió es van fer l’activitat 3 (Recitar i comprendre. Escriure. Usar estratègies lectores) i la 4 (Llegim les paraules noves i les relacionem i les escrivim)

•A nivell de grup/classe vam recordar el poema i vam conèixer la seva estructura: títol, estrofes i autor. El poema es trobava escrit en la PDI i els nens tenien que encerclar cada part de la estructura del poema.

•Es va preguntar a l’alumnat si pensaven que l’autor era català i si no era per què ho sabien. També vam tractar que es referia quan posava al final del poema adaptació.

•Després, vam decidir, entre tots i totes, la paraula que més ens agradava el poema i la vam escriure a la pissarra digital.

•Seguidament, vaig presentar una sèrie d’activitats fetes amb notebook a la PDI. Les activitats que vam realitzar en aquesta sessió van ser: relacionar la imatge amb la paraula (significat i significant); confegir les noves paraules, construir frases fent us de les noves paraules treballades del poema.

Sessió 3:

En aquesta sessió portem a terme l’activitat 5 (Fem rimes).

•Repassem el poema entre tots i totes, mirant les làmines (suport visual).

•Recordem que una poema te rimes i discriminen les rimes del poema.

•Seguidament, fem les següents activitats PDI: relacionar les rimes del poema, fer les nostres rimes – en l’activitat presento una paraula amb la seva imatge i els nens i nenes han de ser creatius per a discriminar una paraula que rimi amb la presentada-.

•Ens inventem rimes amb les paraules proposades en l’activitat anterior.

Sessió 4:

En aquesta sessió portem a terme l’activitat 6 (Reescrivim el poema i li donem entonació i expressió).

•Recitem el poema entre tots i totes.

•Es presenta en la pissarra digital el poema amb buits. Primerament, llegim entre tots el poema, desprès detectem les paraules que falten i les escrivim al buit corresponent.

•Seguidament, tractem les expressions de les diferents accions que es presenten en el poema. Per a fer aquesta activitat fem us de la visualització d’un PowerPoint audiovisual, realitzat per mi.

Seguidament presento el power point realitzat. Adjunto el link per poder descarregar la presentació i així poder-la veure amb imatges i so:

http://dl.dropbox.com/u/60260357/poema%20de%20l'%C3%B3s.pptx

•Dialoguem sobre les expressions de l’ós i contextualitzem el poema amb imatges reals de l’ós i del seu hàbitat.

•Acabem la sessió, recitant el poema gesticulant com el ós.

Sessió 5:

En l’ultima sessió realitzem l’activitat 7 (Escoltem el poema en versió musicada) i 8 (Donem a conèixer el poema!)

•Escoltem el poema en versió musicada.

•Recitem entre tots i totes el poema treballat.

•Anem a les classes de P3 i P4 per a recitar el poema i així donar-lo a conèixer.

Abans de recitar-lo presentarem el poema, dient el títol i l’autor d’aquest.

VÍDEO: POEMA DE L'ÓS

Seguidament exposo la mostra documental que he realitzat del poema de l’ós que està penjat al YouTube:

AVALUACIÓ DE L'APRENENTATGE ACONSEGUIT

Referent a l’avaluació tindré en compte el què avaluar, com avaluar i quan avaluar. A més, es presenta una petita síntesi sobre els resultats que s’han assolit al llarg d’aquest projecte.

Que avaluar?

Com s’especifiquen en el disseny del projecte els criteris d’avaluació (el que s’avalua) és:

-Participar en la conversa, respectant el torn de paraula, aportant coneixements ja adquirits i escoltant les intervencions dels companys i companyes.

-Tenir interès referent a les TIC i fer bon ús d’elles.

-Reconèixer l’estructura del poema identificant: títol, autor, versos, estrofes i rimes.

-Identificar i utilitzar el vocabulari en el context del poema i en altres contextos.

-Compondre el poema amb l’ajuda del suport visual i les estrofes.

-Escoltar amb interès els poemes recitats o llegits per la mestra i els companys i companyes.

-Llegir expressivament el poema.

-Reescriure el poema.

-Recitar el poema als companyes i companyes més petits.

A partir d’aquests ítems/criteris d’avaluació el docent pot conèixer tant continguts conceptuals, procedimentals com actitudinals.

Com avaluar?

Els procediments per avaluar consisteixen en el seguiment i les observacions que fa la mestra o el mestre al llarg de tot el procés d’ensenyament – aprenentatge. Per tal de portar a terme un adequada observació i seguiment el docent ha fet us d’un graella d’observació, en la qual apareixen tots els ítems triats per avaluar i on es destacada l’assoliment dels criteris avaluadors de cada alumne.

A més, en aquest procés ha valorat l’autoavaluació de cada alumne. Com es tracta de nens i nenes de 5 anys l’autoavaluació l’ha he fet de oralment i he anat anotant la resposta de cada nen i nena en el seu full d’autoavaluació.

Quan avaluar?

Com bé s’explica en la graella de disseny del projecte, aquest desenvolupa una avaluació inicial, una continuada i una final. Referent a l’avaluació inicial destaco que aquesta valorarà la participació i l’interès referent a les primeres activitats relacionades amb els coneixements previs.

L’ avaluació continuada/formativa tindrà present l’actitud, interès i participació al llarg de les diferents sessions per part de l’alumnat, a més, de la seva col·laboració i interès per treballar en grups cooperatius. Per últim, l’avaluació final/sumativa valorarà l’adquisició dels objectius proposats i les capacitats assolides.

Resultats

Es pot dir que els nens i nenes han assolit al llarg d’aquest projecte, “Aprenem un poema”, un aprenentatge significatiu i constructiu, gràcies a: partir dels seus coneixements previs, del treball cooperatiu, de la motivació creada per l’ús de les TIC i la manipulació de suports visuals, en aquest cas de la PDI i, en especial, de l’interès de l’alumnat per aprendre i descobrir món!

Pel que fa al tractament dels coneixements previs de l’alumnat he de dir que han tingut un gran paper en aquest procés d’ensenyament-aprenentatge, ja que ha implicat que els aprenents puguin reestructurar –rectificant i ampliant- els seus mapes mentals i així anant solidant nous esquemes.

El treball col·laboratiu (en parelles, petit grup i gran grup) ha sigut un bon aliat per tal d’arribar a assolir un aprenentatge significatiu, ja que, a mes, d’adquirir els continguts (coneixements, procediments i actituds) proposats de manera exitosa ha fet que els nens i nenes pugui coordinar-se, cooperar i solucionar els possibles conflictes.

Com ja sabem, la motivació és un gran factor a tenir en compte per tal de què l’alumnat mostri interès i ganes d’aprendre. Per això, al llarg del projecte s’ha volgut despertar aquesta motivació i curiositat a partir de l’ús de les TIC i d’elements manipulatius (làmines del poema seqüenciades). L’ús de la pissarra digital interactiva ha actuat com una eina molt atractiva i de gran curiositat per l’alumnat. Des del principi aquesta eina educativa ha despertat l’interès vers el projecte. També s’ha de dir que l’ús de les lamines del poema han fet que els nens i nenes puguin aprendre el poema de manera més manipulativa i visual.

Referent als resultats obtinguts destaco que els aprenents han assolits de manera satisfactòria els criteris avaluadors proposats i han treballat de manera globalitzadora les diferents capacitats que es despleguen en el currículum d’educació infantil.

AVALUACIÓ TECNOLÒGICA (PROCESSAL) DEL DISSENY

A grans trets es pot dir que l’avaluació tecnològica (disseny, desenvolupament, implantació i avaluació) del projecte portat a terme ha resultat exitosa, ja que aquest projecte ha arribat a aconseguir un problema significatiu per a l’alumnat de P5 de l’institut-escola Daniel Mangrané. A més, el treball cooperatiu/col·laboratiu entre ells i l’ús de les noves tecnologies han suposat una gran motivació vers a l’aprenentatge.

Pel que fa al disseny del projecte destaco que el problema ha sigut realment significatiu i motivador, a més, el tractament dels diferents continguts, objectius i capacitats han estat adequades al nivell educatiu dels nens i nenes i els criteris d’avaluació s’han vinculat de manera adequada amb els continguts treballats i objectius desenvolupats.

El desenvolupament del projecte d’ensenyament-aprenentatge ha sigut molt gratificant i enriquidor, ja que el treballar en equip i fer activitats manipulatives ha fet que l’alumnat estigui molt motivat per solucionar el problema presentat. Al llarg de les sessions els nens i nenes han tingut el plaer de poder aprendre entre iguals, comunicant-se, cooperant, dialogant, ajudant-se... Pel que fa al desenvolupament de l’avaluació he de destacar que ha sigut molt enriquidora i ha anat molt bé.

Respecte a la implantació del projecte destaco que portar a terme aquest projecte ha suposat a l’escola treballar les diferents capacitats a partir de l’ús de les TIC (de la PDI), la qual cosa no es fa habitualment a l’educació infantil. Aquest fet ha suposat, per una banda, una gran motivació per part de l’alumnat i, per altra banda, dificultats per al docent, per a mi, a l’hora de “posar a punt” la pissarra digital, ja que aquesta no disposava del programari (notebook) que necessitava per a portar a terme l’activitat. Per tant, la implantació d’aquest projecte no sols ha despertat la motivació i l’interès per part de l’alumnat sinó que també ha servit per a posar en bon funcionament la PDI i animar a les demés mestres per a fer bon ús d’ella.

L’avaluació del projecte dissenyat ha respectat tant els coneixements previs de l’alumnat (avaluació inicial) com els coneixements adquirits al llarg de les sessions (avaluació formativa) i la reflexió sobre el que s’ha après (avaluació final). L’avaluació ha estat adequada tant pel que fa a la valoració referent al disseny del projecte com al procés. Destaco que l’avaluació d’aquest últim, del procés, ha resultat molt satisfactòria, ja que no sols he pogut captar l’adquisició dels diferents continguts i assoliment d’objectius a partir de l’ observació directa, fent us de la graella, sinó que l’autoavaluació realitzades pels aprenents m’ha donat l’oportunitat de remarcar i qüestionar la meva observació i, a més, conèixer les impressions d’aquests per aprendre a partir de l’ús de les TIC.

ACTIVITATS REALITZADES PER MI AMB EL PROGRAMA NOTEBOOK PER A UTILITZAR-LES EN UNA PDI

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada